Onnistumisia ja paljon uutta osaamista - Helsingin ja Salon syksyn PopUpCollege-toteutukset tulivat päätökseen
Kahden PopUpCollegen yhteinen päätösseminaari järjestettiin 12.12.2017 Kaaren kauppakeskuksen PopUpCollege-tilassa. Tilaisuudessa sekä Helsingin että Salon toteutusten opiskelijat kertoivat kokemuksistaan uudenlaisesta oppimistavasta ja esittelivät kuluneen kahden kuukauden aikana syntyneiden projektien tuloksia.
Pieni, mutta sitäkin innostuneempi joukko opetusalan toimijoita oli saapunut PopUpCollegen päätösseminaariin kuulemaan, mitä kaikkea opiskelijatiimit olivat kahden kuukauden aikana saaneet aikaan. Ensin kokemuksistaan kertoivat Salon seudun ammattiopiston opiskelijat. Opiskelijoita oli mukana ilahduttavan monelta koulutusalalta. Salossa opiskelijat tekivät projekteja päämajansa kauppakeskus Plazan yrityksille sekä myös laajemmin Salon kaupungin alueen erilaisille toimijoille.
PopUpCollege-jakson aikana Salon opiskelijat pääsivät mukaan mm. Plazan kauppakeskukselle suunnitellun mobiilisovelluksen kehittämiseen sekä promoamaan sitä kauppakeskuksen asiakkaille. Visualistiopiskelijat puolestaan olivat kehittäneet kenkäkaupan markkinointiviestintää ja toteuttaneet upeita kuvakollaaseja ja mainoksia. He olivat päässeet suunnitellemaan uutta sisutusta ja visuaalista ilmettä paikalliselle koululle. Tyytyväinen asiakas oli myös paikallinen koripallojoukkue, joka PopUpCollege-yhteistyön kautta oli ylittänyt odotuksensa fanituotteiden myyntitapahtumassa.
Kaikkinensa projekteja oli tehty n. 25, joten tekemistä riitti! Haastetta opiskeluun oli tuonut se, että osa opiskelijoista oli tottuneempia tiimimäiseen työskentelyyn kuin toiset. Uudessa työtavassa riitti opeteltavaa toisille enemmän ja toisille vähemmän. Summa summarum sekä opiskelijat että ohjaajat olivat kuitenkin tyytyväisiä toteutuksen aikana syntyneisiin projekteihin, osaamisen kehittymiseen ja oppimisen iloon!
Salon opiskelijoiden jälkeen esittelyvuoron saivat Suomen Liikemiesten Kauppaopiston ja Stadin ammattiopiston opiskelijat. Kaikkiaan viisi tiimiä kertoi projekteistaan sekä vastaili yleisön esittämiin kysymyksiin. Kaaren toteutuksen opiskelijoista valtaosa oli merkonomeja, joten projektit liittyivät paljolti asiakaspalveluun ja asiakaskokemuksen edistämiseen.
Opiskelijat saivatkin arvokasta työelämäkokemusta suunnitellessaan itse mm. sähköisen asiakaskokemuskyselyn Kaaren asiakkaille. Opiskelijat tekivät myös paljon ympäröivien yritysten markkinointiin ja myynninedistämiseen liittyviä tehtäviä, kuten tuote-esittelyjä ja esitteiden suunnittelua.
PopUpCollegessa moniammatilliselle osaamiselle on tarvetta, sillä markkinointimateriaalien teko piti ulkoasuntoteutuksen opiskelijan kiireisenä ja oman popup-kahvilan pyörittäminen työllisti leipuri-kondiittoriopiskelijaa. Kuten Salossakin myös Kaaren toteutuksessa haasteita oli aiheuttanut yhteisissä säännöissä pysyminen ja vastuun kantaminen tiimityöskentelyssä.
Sen lisäksi, että projekteista oli saatu monipuolista työelämäkokemusta, oli myös käsitys oppimisesta muuttunut ja oivallus oman vastuusta kirkastunut. Seminaarin lopuksi järjestetyssä dialogiringissä jaettiin fiiliksiä sekä pohdittiin projektityöskentelyä oppimistapana. Tiimimäisen työskentelyn oppiminen on pitkä prosessi, johon täytyy ajan kanssa harjaantua. Uudenlainen oppimisympäristö oli antanut myös paljon jo nähneille tiimivalmennuksen konkareille uusia näkökulmia ja oivalluksia projektissa oppimisen edelleen kehittämiseen.
PopUpCollege-hankkeen ensimmäinen toteutus päättyi vuoden 2017 loppuun, mutta konseptin kehittäminen jatkuu innostuneen yhteistyöryhmän voimin. Pysy siis kuulolla!
PopUpCollege-jakson aikana Salon opiskelijat pääsivät mukaan mm. Plazan kauppakeskukselle suunnitellun mobiilisovelluksen kehittämiseen sekä promoamaan sitä kauppakeskuksen asiakkaille. Visualistiopiskelijat puolestaan olivat kehittäneet kenkäkaupan markkinointiviestintää ja toteuttaneet upeita kuvakollaaseja ja mainoksia. He olivat päässeet suunnitellemaan uutta sisutusta ja visuaalista ilmettä paikalliselle koululle. Tyytyväinen asiakas oli myös paikallinen koripallojoukkue, joka PopUpCollege-yhteistyön kautta oli ylittänyt odotuksensa fanituotteiden myyntitapahtumassa.
Kaikkinensa projekteja oli tehty n. 25, joten tekemistä riitti! Haastetta opiskeluun oli tuonut se, että osa opiskelijoista oli tottuneempia tiimimäiseen työskentelyyn kuin toiset. Uudessa työtavassa riitti opeteltavaa toisille enemmän ja toisille vähemmän. Summa summarum sekä opiskelijat että ohjaajat olivat kuitenkin tyytyväisiä toteutuksen aikana syntyneisiin projekteihin, osaamisen kehittymiseen ja oppimisen iloon!
Salon opiskelijat pääsivät tekemään monipuolisia projekteja |
Salon opiskelijoiden jälkeen esittelyvuoron saivat Suomen Liikemiesten Kauppaopiston ja Stadin ammattiopiston opiskelijat. Kaikkiaan viisi tiimiä kertoi projekteistaan sekä vastaili yleisön esittämiin kysymyksiin. Kaaren toteutuksen opiskelijoista valtaosa oli merkonomeja, joten projektit liittyivät paljolti asiakaspalveluun ja asiakaskokemuksen edistämiseen.
Opiskelijat saivatkin arvokasta työelämäkokemusta suunnitellessaan itse mm. sähköisen asiakaskokemuskyselyn Kaaren asiakkaille. Opiskelijat tekivät myös paljon ympäröivien yritysten markkinointiin ja myynninedistämiseen liittyviä tehtäviä, kuten tuote-esittelyjä ja esitteiden suunnittelua.
PopUpCollegessa moniammatilliselle osaamiselle on tarvetta, sillä markkinointimateriaalien teko piti ulkoasuntoteutuksen opiskelijan kiireisenä ja oman popup-kahvilan pyörittäminen työllisti leipuri-kondiittoriopiskelijaa. Kuten Salossakin myös Kaaren toteutuksessa haasteita oli aiheuttanut yhteisissä säännöissä pysyminen ja vastuun kantaminen tiimityöskentelyssä.
Pääkaupunkiseudun toteutuksessa järjestettiin mm. PopUp-kirppis ja muotinäytös. |
PopUpCollege-hankkeen ensimmäinen toteutus päättyi vuoden 2017 loppuun, mutta konseptin kehittäminen jatkuu innostuneen yhteistyöryhmän voimin. Pysy siis kuulolla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti